
mgr Natalia Kajka
Terapia metakognitywna dzieci i młodzieży z ADHD.
Dzieci, które zmagają się z objawami ADHD, mają liczne problemy z koncentracją uwagi, zapamiętywaniem czy selekcją ważnych informacji (Kołakowski, Jerzak 2016). Obserwuje się u nich niską umiejętność integracji różnych subumiejętności, które koordynują procesy nauki. Te umiejętności są określane jako metapoznanie, czyli procesy, dzięki którym człowiek potrafi programować, kontrolować i modyfikować swoje czynności zgodnie z aktualnymi bądź antycypowanymi wymogami zadania (Jodzio, 2017, s. 9).
Celem warsztatu jest pokazanie skutecznych metod pracy z dziećmi i młodzieżą z ADHD jak również przykładów ich zastosowania w szkole i codziennym życiu. Prezentowane zestawy autorskich ćwiczeń wspomagają planowanie, ustalanie realistycznych celów, wybór priorytetów, realizację projektów na czas, samoregulacja emocji i motywacji, zapamiętywanie, czy swobodną manipulację informacjami potrzebnymi w danym momencie (Meltzer, 2014).