
Prof. dr hab. inż. Andrzej W. Mitas
Prof. zw. Politechniki Śląskiej; Wydział Inżynierii Biomedycznej. Urodziłem w Kraśniku. Studia techniczne realizowałem na Wydziale Automatyki i Informatyki Politechniki Śląskiej. Po ich ukończeniu i obronie, nagrodzonej wyróżnieniem, pracy dyplomowej podjąłem pracę zawodową na tym samym wydziale.
Pierwotnie zatrudniony jako asystent, realizowałem prace badawcze i projektowe z zakresu testowania systemów cyfrowych. Liczne wdrożenia konstrukcji mojego autorstwa pozwoliły mi na zdobycie odpowiedniego doświadczenia inżynierskiego. Prowadzone współbieżnie prace badawcze ukierunkowały moją dysertację na optymalizację kompresji informacji w testowaniu systemów cyfrowych. Rezultatem tych działań była praca doktorska. Następnie byłem stypendystą programu Conrad-Zuse, piastując stanowisko Gast-Dozent w Universität Dortmund, w Katedrze Informatyki 1. Rezultatem pracy na uczelniach niemieckich była obrona mojej habilitacji w Technische Universität Ilmenau, w lipcu 1995 roku.
W 1998, po zamieszkaniu w Cieszynie, roku podjąłem dodatkową pracę w Uniwersytecie Śląskim, w ówczesnej jego Filii, na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym. Przez ponad dekadę byłem zatrudniony w pełnym wymiarze godzin (drugie miejsce zatrudnienia) na stanowisku profesora nadzwyczajnego na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji.
Podstawowym, z punktu widzenia szeroko pojętej technologii informacyjnej, obszarem moich badań było konstruowanie oprogramowania dydaktycznego, przy czym jako cel zasadniczy przyjąłem dydaktykę specjalną, ponieważ z moich obserwacji wynikało, że rynek oprogramowania wspomagającego nauczanie osób z upośledzeniami intelektualnymi jest nieproporcjonalnie ubogi. Wymiernym rezultatem tych prac, prowadzonych pod naukową egidą Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, jest wdrożony system komputerowego wspomagania kształcenia funkcjonalnego dzieci specjalnej troski.
Od wielu lat zajmuję się problematyką naukowo-badawczą, którą można określić wspólną nazwą: Biocybernetyczny aspekt muzyki. W celu dogłębnego poznania przedmiotowych dyscyplin, wykorzystując zdobyte w okresie szkolnym wykształcenie muzyczne, podjąłem i ukończyłem z wyróżnieniem stacjonarne studia na kierunku „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej”, a następnie drugie, także stacjonarne studia muzyczne, na kierunku „Instrumentalistyka” (pianistyka).
Łączenie dyscyplin staje się właściwie znakiem współczesności. Przeniesienie rozważań o charakterze biocybernetycznym, uwzględniającym człowieka jako źródło informacji, na obszar sztuki, w szczególności muzyki, uznaję za wyjątkowo zasadne, ponieważ wyłania się tu atrakcyjny obszar badawczy, także w rozumieniu teorii muzyki. Moim zamiarem naukowo-badawczym na najbliższą przyszłość jest ocena roli muzyki, w szczególności jej wybranych elementów, takich jak metro-rytmika, melodia, czy harmonia, na człowieka, zwłaszcza w kontekście terapii zaburzeń motorycznych lub motoryczno-kognitywnych.
Za działalność naukowo-badawczą zostałem uhonorowany prestiżowym, amerykańskim wyróżnieniem fundacji Chomczyńskich i tytułem „Wybitny Polski Informatyk”. Wyróżnienie to ma dla mnie szczególne znaczenie, ponieważ stanowi uznanie takiego wymiaru mojej pracy, który można byłoby zdefiniować jako humanizację informatyki.